Tuesday 7 July 2015

SHALIN'S BOWL

BUKANNYA mudah bagi atlet wanita yang baru sahaja bergelar seorang ibu untuk menyahut cabaran kejohanan besar, lebih-lebih lagi perlu mengikuti jadual latihan yang ketat. Sebaliknya, bagi pemain boling negara , Shalin Zulkifli, 35, menganggap kehadiran cahaya mata sebagai pembakar semangat dalam memperbaiki kerjayanya.
Hasil perkongsian hidup dengan suami yang juga pemain boling, Azidi Ameran, Shalin dikurniakan anak perempuan diberi nama Aleya.
Sejak bergelar isteri dan ibu, keluarga menjadi keutamaan Shalin dan dia mahu melihat anaknya membesar di depan mata.
“Saya telah melalui kitaran dalam kerjaya sebagai pemain boling. Sejak remaja saya bermain boling. Sekarang, saya seorang ibu. Perasaan ketika mula-mula menyambut kelahiran Aleya sukar dipercayai. Ini adalah tanggungjawab baru, namun saya pasti ia tidak akan membawa saya jauh dari boling.
Saya ingin mencurahkan sepenuh kasih sayang buatnya," katanya.
Rutin harian Shalin bermula dengan menguruskan Aleya sebelum menjalani latihan. Pada waktu lapang, Shalin dan suami lebih gemar melayan kerenah anak mereka.



Shalin dan suami turut mengambil keputusan tidak menggunakan khidmat pembantu rumah untuk menjaga permata hati mereka, sebaliknya, bergilir-gilir menjaga Aleya.
Perniagaan
Setelah berjaya mencipta nama dalam bidang sukan, ratu boling negara ini mula mengorak langkah sebagai ahli perniagaan dengan membuka akademi dan pusat boling bertaraf antarabangsa.
Pusat boling yang dikenali sebagai Shalin ‘s Bowl terletak di pusat beli-belah baharu, Space U8, Shah Alam, Selangor.
Menurut Shalin, pusat boling ini menyediakan kemudahan boling 24 lorong serba moden serta dilengkapi peralatan latihan untuk pelatih akademinya.
Katanya, akademi boling yang disediakan oleh Shalin ‘s Bowl adalah yang pertama di negara ini dan terbuka kepada semua lapisan masyarakat yang berminat dalam sukan ini.
" Shalin ‘s Bowl menawarkan suasana menarik dan berbeza berbanding pusat boling lain, di mana segala kemudahan serta landskapnya menampilkan ciri-ciri moden.
“Dengan kewujudan Shalin ‘s Bowl, orang ramai kini mempunyai pilihan aktiviti untuk beriadah bersama keluarga dan rakan-rakan, selain menjadi pusat latihan intensif pemain boling amatur atau profesional" ujarnya.
Tambahnya, Shalin’s Bowl adalah impiannya dan akan menjadi sumber pendapatan utama apabila sudah tidak bergiat aktif dalam sukan boling.
Katanya, jika semuanya berjalan lancar dan berjaya di pusat boling ini, dia akan membuka cawangan baharu demi memperjuangkan sukan ini.
Dalam pada itu, Shalin ingin menjadikan penubuhan Shalin’s Bowl sebagai medan melahirkan lebih ramai pemain boling tempatan yang mampu menyinar di peringkat antarabangsa pada masa depan.
Shalin dan suaminya, Azidi Ameran akan bertindak selaku jurulatih selain dibantu oleh beberapa tenaga pengajar lain.
Berkorban
Sudah tentu ramai pemain boling muda yang ingin berjaya seperti Shalin. Namun, kejayaan yang dimiliki Shalin tidak datang bergolek. Segalanya hasil usahanya tanpa mengenal erti penat dan jemu.
Nasihatnya kepada generasi muda supaya menyintai setiap apa yang mereka ingin lakukan dan berkorban.
“Untuk berjaya tidak mudah. Mula-mula kita akan berasa susah. Kita perlu mula daripada bawah. Kemudian kita perlu berkorban, pupuk keazaman dan matlamat untuk berjaya.
“Saya sarankan kepada ibu bapa supaya menggalakkan anak mereka bersukan, tidak kiralah apa jenis sukan. Aktiviti ini banyak faedah untuk anak-anak," katanya yang turut menyokong penyertaan atlet-atlet negara dalam sukan Olimpik Khas Asia Pasifik kali pertama yang bakal diadakan di Newcastle, Australia akhir tahun ini.
Shalin akan memberi komitmen dengan mengadakan klinik motivasi untuk atlet-atlet istimewa bagi meningkatkan keyakinan diri atlet sukan Olimpik Khas.
Dalam pada itu, Shalin melihat sukan boling boleh berkembang baik tetapi memerlukan sokongan dari segi pembangunan pusat latihan.
Baginya, kekurangan pusat latihan menyukarkan perkembangan sukan ini khususnya bagi atlet baharu.


Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20130331/ke_02/Dunia-baharu-Shalin-ratu-boling#ixzz3fGqNSJha 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment